Projekt-Leverage.pl

SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI
biuro@projekt-leverage.pl

Kultura narzekania w organizacji

Mój szef to idiota. Co oni tam wiedzą u góry. Te decyzje, jakie podejmują. Tutaj nic się nie zmieni. Moi współpracownicy są niekompetentni. Klienci? Jak oni nas traktują!
Brzmi znajomo?
Dwóch badaczy Harvard Robert Kegan i Lisa Laskow Lahey ukuli nawet termin: BMD mode, czyli bitching, moaning, and whining. Tryb BMW – psioczenie, marudzenie i lamentowanie.
Choć czasem lubimy myśleć, że kultura narzekania jest typowo polskim folklorem to nie tylko my na nią cierpimy. Stała się międzynarodowym problemem w biznesie.
PO CO W OGÓLE NARZEKAMY?

CO CZĘSTO STOI ZA NARZEKANIEM?

SKUTKI NARZEKANIA

Problem polega na tym, jak zauważyła Brene Brown: Często wytykamy błędy palcami i mówimy, że coś jest nie w porządku, ale rzadko pilnujemy tego, by je naprawiono. To zbyt trudne zadanie. Tyle energii pochłania nam wskazywanie złych rzeczy i narzekanie, że nie starcza jej już na wprowadzenie jakiś sensownych zasad czy ograniczeń.
Na szczęście Robert Kegan i Lisa Laskow Lahey spędzili 15 lat badając w 650 organizacjach, jak ludzie wchodzą w interakcje i wypracowali metodę, która pomaga zamienić język narzekania w język zaangażowania.

Autor: Inga Bielińska